Tuesday, October 7, 2008

Brainstorming

Lepas aku masuk kelas "CREATIVITY IN MACHINE DESIGN" dengan klass "CREATIVE DESIGN"..
baru aku tau...mcm mn diorang menghasilkan sesuatu...utk pasaran...
aku suka kelas ni...cuma byk projek je....

ni gambar team aku..utk klass CREATIVITY IN MACHINE DESIGN



biasanya sblm sesebuah syarikat nak hasilkan sesuatu...
diorang akan buat satu group 'Brainstorming'...dlm group tu takde la suma engineer...
dia campur2 ikut kemahiran yg diperlukan...
suma tu utk meluaskan idea...
kalau la mereka perlukan kanak2 utk projek tu...
mereka akan panggil budak utk hadiri 'brainstorming' tu....

tp kumpulan tu byk sgt pon tak bleh...skit sgt pon tak bleh...
5~10 je dia punya kuota....skit sgt takut kekurangan idea...
kalu ramai sgt org...takut ada yg tak buat keja...

tp nak buat brainstorming ni ada rules...
masa idea diberikan takleh nak kutuk...
nak kritik ke ape ke...
kita pentingkan jumlah idea....
walaupon idea tu bodoh mn sekalipon...kena catit suma idea tu..
mana tau berguna nnt.....tp kita tak dpt fikir masa tu....

boleh jugak kalu nak upgrade idea org lain...
amat digalakkan....catit segala menda yg dibincangkan...
so kira kena ada seorang pencatit la....

2 comments:

EmEd said...

aku nmpk athir kat ctu..keh keh

Yusrizal Yub said...

hahaha athir pon ada..ajoi pon ada...kekeke